torsdag 7 februari 2008

Start för matdagbok

Jag fullföljer min idé som jag fick tidigare idag och börjar med en matdagbok på min blogg. Varför? Tja, för att jag själv ska få en bild över vad jag äter - mängdmässigt, med tanke på variationsrikedom eller -fattigdom, om det är hälsosamma vanor. För att jag kanske kan se samband med vad jag äter och hur min mage mår (de detaljerna ska jag dock bespara mina eventuella läsare).

Frukost kl. 10.30: En tallrik ekologisk naturell yoghurt med cornflakes, russin och linfrö. Två ljusa smörgåsar, en med smör och ost och gurka, en med smör, prickigkorv och gurka den med. En kiwifrukt. Ett glas vatten med c-vitaminbrus.

Lunch: Nej.

Middag kl. 16.00: En portion fullkornsspaghetti och köttfärssås med rivna morötter i, samt en dillbiff. Biffarna gjorde jag på 400 gr nötfärs, havregryn, potatismjöl, en aning grovt rågmjöl, vatten, salt, vit- och svartpeppar, ägg, 2 st vitlöksklyftor, 3 msk dill, 2 msk spad från ättiksgurka, en gnutta råsocker. Köttfärssåsen innehåller 400 gr nötfärs, rapsolja, 2 gula finhackade lökar, en stor grovt riven morot, en burk krossade tomater, en halv oxbuljongtärning, 2 msk chilisås, 2 tsk torkade örtkryddor, 2 vitlöksklyftor, salt och peppar.

Kl. 18: Ett glas vatten.

Det är så långt som jag har kommit än idag... Tror nog att det är dags att äta upp den sista biten av kladdkakan nu! En kopp blåbärste till det också.

------------------------------------------------------
Uppdatering kl 01.40:
Det blev inget te till kladdkakan och grädden.

Kvällsmat ca 21:00: En kopp blåbärste. En mjuk smörgås med smör, prickigkorv och gurka. Ett knäckebröd med smör, ost och gurka.

Kl. 01.40: Ett glas vatten.

1 kommentar: