onsdag 13 februari 2008

Apropå Bregott

Jo, jag kom på en grej till som jag vill berätta. Det är det här med delvis härdade fetter. De är nämligen en anledning till att jag ser Bregott som enda vettiga alternativet när det gäller smörgåsfett, trots att det är dyrt (fast det kanske är dyrt just för att det är bara naturens egna råvaror i det och inga syntetiska produkter?). I Bregott eller i Smör finns nämligen inga konstiga tillsatser. Nästan varenda margarin som jag läser innehållsförteckning på innehåller E 471 eller "delvis härdade vegetabiliska oljor" (hydrogenated vegetable fat heter det på engelska). Det är inte bara det att jag vet att E 471 inte är bra för kroppen utan det är också det att jag inte gillar att äta mat som det är alltför mycket konstiga tillsatser i. Så som jag har förstått det finns det flera anledningar till att delvis härdade fetter inte är nyttiga för kroppen. Dels så förhindrar de fettförbränningen i kroppen i högre grad än t ex omättade fetter. Dels ökar de risken för hjärt- och kärlsjukdom. Det skulle inte förvåna mig om de är direktkopplade till en mängd andra välfärdssjukdomar, t ex viss cancer och diabetes.

Mer intressant läsning finns: här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar