onsdag 19 oktober 2005

Stadstur och marknad

I fredags åkte jag och Janne norr över. Åkte hemifrån halv två och var framme i Ramvik strax innan sju på kvällen. Det tar ju ändå ett tag att köra...

När vi kom fram bjöds det på skaldjursförrätt, fläskfilé och mördegsrullar med potatismos med persilja, och mintchokladmousse till efterrätt. Mums! :)

Lördagen var vigd åt Sundsvall. Först en tur i centrum innan vi skulle gå till Biteline, där de gör Sundsvalls godaste pizzor, dessa av sambon omtalade pizzor som han ätit många gånger förr. Så förväntan var hög! Till vår besvikelse hade de gjort om :( Restaurangen stod under renovering och skulle öppna i början av oktober stod det på en skylt (början på oktober var väl för länge sen?) och i själva beställningsdelen, som var öppen, kunde man bara beställa med sig hem, man kunde alltså inte äta där. Som tur var visste Janne att det fanns ett amerikansk tex-pizza-ställe några kvarter bort, så vi gick dit och åt pizzabuffé - jättegott! Så om det nu var jättegott där, hur gott skulle det då inte ha varit på Biteline, kända för Sundsvalls godaste pizzor?

Efter Sundsvalls centrum med alla gallerior - Bakgården var jättemysig förresten, väldigt speciell - åkte vi till köpcentret i Birsta och tog en sväng på en hel del av de butiker som ligger där, bland annat IKEA. Förutom småplocket från IKEA som slank ner i den där gula bärkassen, köpte vi en tekanna på Duka, eller köpte, vi hade presentkort på Duka som vi äntligen kunde lösa in. Finns ju inte Duka varken i Ludvika eller Borlänge nu för tiden eftersom Duka i Borlänge har behagat byta kedja. Hittade också ett par snygga, men lite för dyra, läderstövlar *vill ha* :)

Söndag var vi på marknad, norrut i Sollefteå. Kallt var det! Inte många plus där inte, och man kunde se att det hade varit minus under natten eftersom en vattenpöl var ordentligt frusen. Det var en ganska stor marknad, dock långt ifrån Rättviks marknad i storlek. Prydnadssaker, korgar, verktyg, garner, kläder, köksgrejer (en man stod och demonstrerade en allt-i-allo-grej som man kunde hacka, vispa, strimla och gud vet vad med). "Det är billigt, billigt, det är riktigt billigt!" gick munnen ständigt på honom (och det var det säkert också, 100 kr marknadspris för den där apparaten). Jag undrar just om han hade träningsvärk i läpparna dagen efter, eller om det var hans sätt att hålla sig varm.

Kylan var hur som helst inget som hindrade en av knallarna att blåsa såpbubblor i alla fall - stora sådana till många barns förtjusning, och även de vuxnas :) Solen sken från klarblå himmel och ljuset reflekterades så fint i bubblorna, jättefint!

Och på ett ställe låg en gris, som man skulle gissa vikten på för att kunna vinna något, vad kommer jag inte ihåg. Grisen själv kanske? Turligt nog för den lilla grisen hängde en värmelampa ovanför, annars skulle den lilla stackaren kanske fryst ihjäl... (Jag gissade på 35 kg, men det var bara i mina egna tankar.)

Jag frös i alla fall inte, mer än om benen och tårna. Skulle ha tagit med mig långkalsongerna och vinterkängorna på resan! Men mina ear-bags, min sjal och mina vantar kom jag ihåg att ta med, och tur var väl det annars skulle jag ha frusit ännu mer i bara den där tunna jackan. Det är ju egentligen en vårjacka...

Många knallar fanns det. Här står Jannes föräldrar och funderar säkert på om de ska köpa en bock till jul, eller kanske på hur de ska gå för att se alla stånd med alla grejer.

På väg till bilen.
Jag hittade en underbar röra på getost som passar perfekt att ha på kex och till ostbricka :) Den påminner lite om Bonjour-ostarna, men är mycket godare och lite syrligare. Fyra DVD-filmer blev det också, så nu har vi några att se på lager.

Om jag ser glad ut så är det för att jag snart kommer få komma in och värma mig, inte bara i bilen, utan också på restaurangen som vi ska till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar