onsdag 15 mars 2006

Misstag för lärandets skull?

Jag tror att en viktig del av människans utveckling består av att göra misstag.

Själv tycker jag att jag gör misstag hela tiden, fast i olika skala, och med olika konsekvenser. Det verkar ändå som att jag får ett misstag i taget att fundera på och jobba med för att ställa saker tillrätta. I början av mitt konsultjobb gjorde jag ett ganska stort misstag med stora konsekvenser, som jag har blivit färdig med att rätta till först nu. Jag har ringt, mailat och skrivit brev till 79 personer för att säga att jag har gjort fel - kul va?! Och så har jag dessutom fått korrigera alla siffror i databasen som jag har arbetat med. Men det var inte så farligt, det var bara tidsödande och tråkigt jobb, jag slapp pinsamheter där.

Lättad över att äntligen ha fått det misstaget bakom mig tar jag mig an att skriva faktura för mars månad. Naturligtvis upptäcker jag då ett annat misstag, i fakturamallen! I slutsumman för februari månad saknas 2 500 kronor! Och det är bara för att jag har gjort ett litet litet fel i formeln i excel-bladet! Suck... Visst blir man arg på sig själv ibland? Fast å andra sidan, man kanske gör de misstag som man behöver lära sig av? Fast, jag tyckte ändå att jag var såå noga med att kolla igenom alla siffror och formler innan jag skickade iväg februarifakturan - tydligen inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar