måndag 6 mars 2006

Inför körövningen ikväll

så måste jag komma ihåg att ta med pengar till medlemsavgiften. Sista dagen att betala idag, därefter blir det straffavgift! Huvva!

Och så är det min tur att fixa fika. Nu har jag sån tur att det redan finns en hel del på plats, tepåsar och kaffepulver och saft och köpekakor, men eftersom jag har en ledig dag idag så tänkte jag ju faktiskt ta och baka någonting. Det lutar åt chokladbollar rullade i kokos eftersom det är både gott och enkelt och det var väldigt längesen jag bakade sådana bollar.

Ska gå en liten sväng på stan sen, ta ut pengar (till medlemsavgiften), lämna böcker på bibblan (förhoppningsvis har jag ingen förseningsavgift att betala, kommer inte ihåg exakt datum när böckerna ska vara tillbaka men det var nu i dagarna), posta brev med enkäter - fick två förra veckan som dels Landstinget och dels en student på HiG ville att jag skulle fylla i (beskedlig som jag är gör jag det) - och passa på att testa stegräknaren lite mer!

Middag ikväll blir feijoada conpleta, fast den är inte riktigt komplett eftersom farofan (vi gör med ströbröd istället för maniokmjöl, och tillsätter bacon också) saknas. Broccoli och apelsin ska vi dock ha till idag med. (Det är alltså rester som vi ska äta i eftermiddag, den här maten räcker nämligen till ett helt kompani om man gör en hel sats.) Det här är alltså Brasiliens nationalrätt och finns i en mängd varianter. Men när jag och sambon gör den, så brukar vi ha 3 st chorizokorvar, 1 kg kassler, lök, vitlök och ett gäng svarta bönor i grytan. Till det lagar vi ris och kokar broccoli, hackar apelsin och gör farofa (lök, bacon, ströbröd, oliver, ägg). En fräsch salsa till på tomat, gurka, lök, persilja, bönspad, salt och peppar, dessutom. Naturligtvis caipirinha till fördrink! Fast inte ikväll, nu är det ju måndag och jag ska till kören efteråt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar