måndag 20 mars 2006

Is på sjön

Förra helgen var en jättefin vinterhelg. Det är bara det att det är mars nu, och då ska snö och is töa bort av vårsolen, inte bevaras av 10 minusgrader. Soligt är det i alla fall, och det är ju tur det. Då kan man ta en tur på långfärdsskridskor på sjön i Grangärde. Janne
jag
Eller så kan man bara sätta sig ner på en bänk och ta det lugnt i solen. soldyrkare
Isen är tjock, så tjock (35-40 cm) att man utan fara kan köra både skoter, bil och flygplan på den. Det finns till och med en liten start- och landningsbana på isen. Motorbana för bilar finns det också.Nja, förra helgen fanns det det, nu har nog isen börjat smälta ganska bra. Vårsolen vågade faktiskt sig fram i veckan som gick och orsakade många små rännilar från alla stora snöhögar och isflak på marken. Fast å andra sidan så har det varit rejäla minusgrader nattetid, så jag vet inte. Isen är kanske bilsäker fortfarande, men det är ju dumt att chansa.

Jag är glad att kunna säga att jag inte ramlade en enda gång, fastän det var en hel del stöp på femkilometersbanan. Stöp, det är när vatten runnit upp på isen och sen frusit till. Det ger en skrovlig yta och påminner faktiskt en hel del om stearin, det kanske är därför som det kallas för stöp (en härledning från att stöpa ljus?). Enmilsbanan var inte plogad, men den var jag ändå inte intresserad av. Det finns en tvåkilometersbana också, men den är lite väl kort. Nä, 5 km är alldeles lagom om man hyr skridskorna för en timme. Då hinner man åka banan runt och ha lite kul efteråt sen också. Titta på flygplan till exempel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar