tisdag 30 oktober 2007

Att definiera andra och sig själv

Det slog mig just nu, när jag kikade igenom en lista av "Friends" på Facebook att de bilder som folk lägger upp är representanter av personer bakom profilerna. Personen bestämmer i sin profil hur mycket de vill att andra ska få veta om dem, men i sanningens namn ställer Internet till det. http://www.hitta.se/, http://www.eniro.se/, http://www.birthday.se/ är sidor där man kan ta reda på en hel del om folk - och fä hehe - bara för att nämna några sidor.

Men, även om man tar reda på fakta om människor, så är det ju just det man gör. Man tar reda på faktum, vilket gör att det finns en hel del kvar att veta som tillhör det subjektiva och det relativa - det vill säga vad jag tycker om någon och vad jag tycker om någon i jämförelse med andra. Röst, kroppsspråk, personliga egenskaper, om någon är rask eller dryg, ärlig eller en lögnhals, lat eller flitig, lojal eller en svikare, flörtig eller helt utan charm, med mera, med mera. Vilka är människorna? Vilka är deras vänner? Vad ser de för egenskaper hos sig själva och stämmer den bilden med den synen som deras kompisar har?

Igår diskuterade jag med några personer om huruvida interaktioner med datorn till hjälp tillhör verkligheten eller inte. Visst gör de det. Det finns både positivt och negativt med att umgås med människor via en dator. Och... ja på något sätt så tänkte jag göra en knut av de här två trådarna nu till en helhet, men jag har inte riktigt tid. Får snart besök och ska laga lite middag och ställa iordning alla grejer i lägenheten, plus flytta ut det mesta från vardagsrummet eftersom jag får nytt golv på fredag :D

Men jag återkommer om det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar