onsdag 21 mars 2007

20 mars, tisdag

Idag har jag strosat runt i sodra Central Park, tittat pa ekorrar som ar mer tama an vilda, faglar, skoldpaddor och sjolejon. Det finns ett zoo i Central Park, darav sjolejonen, men skoldpaddorna fanns faktiskt i en av dammarna, samt i ett akvarie som tillhor en utstallning om Central Parks djurliv och fauna. Utstallningen fanns i ett torn i Shakespeare's Garden, men jag sag tyvarr ingen Shakespeare. Daremot en amfiteater, och utsikten fran tornet som hade en plattform eller stor balkong som man sag halva NY ifran. I vackert vader i alla fall, vilket det var idag, mellan 5 och 10 grader celsius, knappt nagra moln pa himlen och stralande och varmande solsken.

Det var mycket folk som rastade sina hundar i parken. En svart gammal, tror jag, spaniel var sa rolig for den satte sig ratt vad det var pa gatan (de gick pa en bilvag istallet for gangvagen vid sidan av) for att kissa, vilket under en kort sekund gjorde mig orolig for om nagra bilar kom. Skulle hunden i sa fall hinna undan?

Nastan 4 timmar gick jag runt i parken, och under den tiden hann jag bli tillfragad om hjalp tva ganger. Ena gangen hade en ung kulle skurit sig i handen och undrade om jag hade en servett eller liknande, vilket jag faktiskt hade. Andra gangen var det ett brittiskt (tror jag) par som undrade var "The Boathouse Restaurant" lag nagonstans, och det visste jag faktiskt for jag hade gatt forbi dar bara nagon timme tidigare!

Jag at ocksa for forsta gangen en amerikansk hotdog - en tjock (som egentligen bestod av tva smala haha) kokt med allt pa - senap, ketchup och loksas med sotsur smak. Det var faktiskt gott! Men nar han fragade om jag ville ha lok pa sa tankte jag pa rostad lok, inte loksas... Jag kopte den utanfor Museum of National History, av en korv- och pretzelgubbe.

Helgen var helt underbar - sno, sol, skidakning och god mat. Lyxiga sangar med madrassvarmare, i badrummet fanns en korg full med smaflaskor fran lyxiga marken - schampoo, duschtval, badsalt, raklodder, tops, bodylotion, m.m. Tva oppna spisar, en i allrummet och en i matsalen. Jag trodde att vi skulle till en liten stuga, men det var ju ett helt hus!

Skidakningen gick riktigt bra, visst foll jag nagra ganger men det var mjuk pudersno sa jag slog mig aldrig. Jag borjade i barnbacken med lektioner fran syrran, sen gick vi vidare till grona och blaa backar. Det var jobbigt med allt benarbete men valdigt roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar