onsdag 21 mars 2007

13 mars, tisdag

Tredje dagen i NY och jag har varit ute pa egen hand for forsta gangen. Gick ner till 135th Street, foljde den till Riverside Drive och gick sen upp pa 140th Street igen. En lagom utflykt dar jag kunde titta pa folk och affarer som finns av alla mojliga konstiga slag har i Harlem. Det finns stora och sma krimskramsbutiker dar saker ligger i oordning pa hyllorna, som star tatt, sa tatt att man knappt vagar ga in for man ser inget folk som redan ar dar inne. Och vem vill bli pahoppad av en expedit som ar uttrakad av att inte ha nagot att gora?

Handlade med Marie pa Fairway sen nar hon kommit hem, infor middagen som vi at gemensamt alla tre. Det var grillad kyckling pa latinstyle, couscous med farsk koriander, rostade gronsaker och vitloksbroccoli. De tva sistnamnda fick jag i uppdrag att inhandla vid delikatessdisken, och nar jag och mannen bakom disken slutligen forstod varandra, fick jag vad jag ville ha. Han var sa enkelsparig nar han fragade om jag ville ha broccolin stirfried. Nar jag inte forstod vad han menade sa hojde han rosten och upprepade sig, som om det skulle forklara uttrycket "stirfried". Till slut sa fattade vi bada tva i alla fall vad den andra ville och det loste sig. Men som damen bredvid mig i kon sa: "There's a first time for everything."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar