måndag 12 juni 2006

Upptagen av jobb

Så har jag då varit här i Växjö i en och en halv vecka. Jag har jobbat, umgåtts med familj och vänner, haft trevligt och njutit av att komma ifrån mitt andra stillastående liv i den lilla staden. Värmen har kommit nu och äntligen känns det att det är sommar. Egentligen är det lite för varmt, men jag vill inte heller klaga nu när jag tyckte att det tidigare var så kallt. Om vädret kunde varit lite mer jämnt och inte växla från jättekallt till jättevarmt, då hade det varit perfekt. Fast, då hade jag väl klagat på att det inte händer något istället.

Jobbet är okej och mina arbetskamrater, förutom den ordinarie personalen, är helt nya ansikten för mig. Kul! Det är alltid roligt att lära känna nya personer, för det mesta i alla fall. De här tre tjejerna som jag jobbar med verkar riktigt trevliga och passar bra till yrket. De ordinarie, alltså de som jobbar där året om, känner jag väl eftersom jag har sommarjobbat där tidigare år.

Tyskar och amerikaner är det gott om. Jag har faktiskt fått tillfälle att öva på min franska också, men det gick väldigt staplande och bitvis på engelska. Idag var det några spanjorskor inne, vilket är väldigt sällsynt faktiskt. Tyskarna kommer väl hit främst för att de gillar skogen, djuren (främst älgarna), de idylliska faluröda stugorna med vita knutar, och allra helst ska stugan också ligga vid en sjö – det värmer en tysks hjärta. Amerikanerna är för det mesta svenskättlingar som vill se var deras morfar eller farmors mor bodde och växte upp, och lära sig mer om Sverige och vår kultur. Jag får inte glömma Glasriket som lockar så många turister varje år, ett riktigt turistmål alltså, inte bara för svenskar utan även för utländska turister. Jovisst, hittills har vi haft mest svenska turister, men det är kanske inte så konstigt… vi befinner ju oss i Sverige. Vi har haft lite turismutbildning, och dessutom varit på utflykt till Villa Vik, operasångerskan Christina Nilssons före detta hem som numer är en restaurang. På onsdag ska jag och en av de andra tjejerna samt en ordinarie till Ramkvilla på lunch, och därefter blir det några timmars sightseeing i Småland. Spännande!

I morgon och på fredag är jag ledig. Söndagar har vi inte börjat ha öppet än, det kommer först i juli. Om det är lika fint väder i morgon så ska jag bara lata mig och ta det lugnt, inga måsten. Det ska bli skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar