lördag 24 juni 2006

Midsommar

Halva sommaren har gått. I alla fall om man ser det på så sätt att midsommar verkligen är midsommar, d v s mitten på sommaren. Det går så jäkla snabbt, tiden bara flyger iväg. Och jag tycker att det inte händer så mycket. Förvisso jobbar jag, och det gör ju att det känns som om tiden går snabbare. Förra sommaren segade jag mig igenom, förutom de veckorna när jag gick den där intervjukursen hos Arbetsförmedlingen, och när jag hade två veckors arbetspraktik. Det var kul! Synd bara att det gick så snabbt.

Igår var jag på midsommarfest. Det började klockan ett med sill och potatis och korv och köttbullar och ägghalvor och lax – en midsommarbuffé helt enkelt. Knäckebröd till, och jag drack päroncider. Bordsdukningen gick i vitt och grönt, och det passade ypperligt till min giftgröna burk med päroncider. Jordgubbar och grädde till efterrätt, sen var det dags för femkamp! Säckhoppning, blindslalom (man skulle gå en slalombana med förbundna ögon och lagkamraterna skulle beskriva hur man skulle gå), balansakt med potatis på sked genom en bana, irländsk julafton (fyra varv runt pinnen) och ombytestävling (man skulle ta på sig byxor, tröja, jacka, en sko och en simfot – och sen springa runt banan, och sen byta kläderna med nästa person som sen skulle springa på banan). Det var riktigt roligt! Det är ganska fascinerande att se hur vuxna människor kan bete sig som barn bara det blir tillåtet att leka.

Efter lekarna var det dags för brännboll, och då var det meningen att vi skulle spela mot ett annat lag från en annan fest. Vi från vår fest stod och väntade ett bra tag vid planen där vi skulle spela innan de dök upp, och när de sedan kom skulle alla presentera sig för varandra. Det var givetvis några som redan kände varandra, de som hade kommit på att vi skulle spela mot varandra. När det gäller att hälsa på nytt folk, och dessutom när det är ett helt gäng, så är mitt minne kort – både när det gäller ansikten och namn. En kille hälsade jag på två gånger, och det verkade som om han blev sur för det. Undrar av vilken anledning. Istället för att spela fest mot fest, vilket jag hade tyckt varit roligare, så spelade vi mixat. Inte lika kul, men hyfsat roligt ändå. Jag fick springa lite och bli varm, efter att ha stått och väntat i den ganska kyliga blåsten. Eftersom ingen hade papper och penna med så räknade vi inte poäng, och det kanske var tur det.

När vi hade fått nog av alla aktiviteter drog vi oss hemåt värdparet, tände grillarna och tog fram köttet. Potatissalladen var mycket god, och grönsalladen likaså. Jag och en kompis hade tagit med bananer att grilla till efterrätt, med mjölkchoklad att stoppa i. Mums! Fast jag hade tyvärr glömt glassen som vi skulle ha haft till, men det kanske var lika bra för vi var så mätta ändå.

Lite dansat blev det också, det var inte bara att vi åt och lekte, men det var ändå dålig uppslutning på det lilla utrymmet som fanns att dansa på.

Allt som allt var det en mycket trevlig kväll. Jag cyklade hem vid ett, då fick jag sällskap nästan ända hem också eftersom några som var med på festen bor på samma gård som jag. Är inte så förtjust i att cykla hem själv sådär på natten, sällskap känns alltid tryggare.

För min del gick det åt en halv flaska rödvin och två cider, tillsammans med några glas vatten. Helt lagom. Jag lever och mår bra idag. Vaknade tidigt och kände mig utsövd fast jag inte kom i säng förrän halv tre. Men alla lekar och brännbollen känns i kroppen, så det blir en lugn dag idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar