tisdag 1 april 2008

Varför matdagbok? Kan sömndagbok vara något?

Om ni undrar varför jag envisas med att skriva ner vad jag äter så är det för att jag vill ha koll på hur mycket och vad jag äter. Eftersom jag gärna vill gå upp några kilon så är mitt mål att varje dag äta frukost, lunch, middag och gärna något mellanmål också. Just att skriva ner vad och hur mycket jag äter gör att det blir mer överskådligt och jag får en bild av mitt ätande, om det är tillräckligt eller om jag behöver mer energi och näring.

Mina sömnvanor gör dock ibland att jag hoppar över lunchen eftersom jag istället äter en sen frukost, sen mellanmål och sen middag - då missar jag ett mål mat och det gillar jag inte riktigt. Det optimala vore att stiga upp mellan sju och åtta och äta frukost då för att kunna bli hungrig igen till tolv-ett och äta lunch då. Men även om jag går och lägger mig tidigt så sover jag länge på morgonen ändå. Det är som om jag har sömnbrist fastän jag vet att inte kan ha det just eftersom jag går och lägger mig när jag blir trött och stiger upp när jag känner mig pigg.

Idag vaknade jag och kände mig ganska pigg vid kvart i sju men tänkte att det är ingen idé att gå upp så tidigt så jag somnade om och vaknade igen när väckarklockan ringde halv nio. Satte den på snooze i två omgångar innan jag stängde av den och tänkte att jag ligger fem minuter till. Nästa gång jag vaknade var klockan tio! Jag gick och lade mig halv ett igår kväll så totalt fick jag alltså 9½ timmars sömn. Natten till igår somnade jag vid tolv skulle jag tro och vaknade när klockan ringde vid fem på morgonen - mitt sällskap skulle då ta sig hemåt innan jobbet. Då var jag ändå hyfsat pigg trots att jag sovit inte ens fem timmar plus med sällskap i en 90 cm bred säng! En timme senare somnade jag om och sov till halv elva! Totalt blir det 5+5½ h = 10½ timmars sömn.

Jag kanske skulle ha en sömndagbok också... En nattbok haha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar