fredag 16 januari 2009

Man får inte vara dum

Idag köpte jag bläckpatroner till min skrivare. Jag vet att den svarta är slut och misstänker att det inte är så mycket kvar av färgpatronen heller.

Nåväl, jag gick till en av de butiker i stan som säljer bläckpatroner och sa att jag skulle ha en bläckpatron till min skrivare, varpå säljaren (en ung ganska söt kille) letade upp originalpatronerna först men också ersättningspatronerna. Vad väljer man, 8 ml för 199 kr eller 11 ml för 169 kr? Självklart det senaste alternativet. Jag nämnde att det vore lika bra att köpa en färgpatron också, och undrade lite skämtsamt om det inte fanns något paketpris om man nu vill köpa båda samtidigt. "Nja" svarade killen, "jag antar att du är student" och blinkade lite åt mig "och då får du 5 % rabatt på köpet". "Måste jag visa mitt studentleg då?" undrade jag som absolut inte har med studievärlden att göra längre och inte har en tillstymmelse till studentleg vare sig i plånboken eller hemma. "Nej då det behövs inte" menade han och tog betalt. 349 kr för två skrivarpatroner, när originalpatronerna tillsammans skulle kostat 468 kr, är ett bra pris tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar