måndag 24 september 2007

Gourmetlunch

Åh jag blev så nöjd med min lunch idag så jag måste bara skriva om den!

Wokade gul lök i ganska stora bitar, morotsslantar, strimlad vitkål och en hackad vitlöksklyfta. I helgen kokade jag svarta bönor så jag hällde i ca en deciliter sådana, och så hade jag två skivor kassler i kylen som jag skar i tärningar och stekte dem med. Lite mald ingefära och svartpeppar, några skvätt soja och sen smulad äkta fetaost uppe på. Jo, och en näve färsk basilika grovt hackad också. Enkelt men ändå så gott!

Var faktiskt sugen på efterrätt också så efter en inventering i kyl och frys så blev det Tofu chokladglass med konserverade (egengjorda!) päronklyftor i sockerlag med kanelstång och ingefärsbitar och ett tiotal blåbär som jag hittade i en burk längst ner i frysen. Smarrigt värre! :) Jag orkade dock inte vänta på att blåbären skulle tina utan det fick de göra i munnen istället, vilket var en häftig känsla. Stoppa in ett fruset blåbär, rulla runt det och mosa lite med tungan och känn hur det mjuknar och fruktsaften kommer fram så att smaken förstärks innan du sväljer ner det lilla läckra blå bäret - härligt!

Tyvärr så tog jag ingen bild på någon av kompositionen, men gör jag om det så blir det fotografering av!

Eftersom det är så varmt och skönt idag, 22 grader i solen, så intog jag faktiskt min lunch på balkongen i den värmande solen. En fet fluga passade på att smita in i lägenheten när balkongdörren var öppen, men jag blev bara glad. Det visar att än är inte hösten här på allvar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar