tisdag 9 oktober 2012

Dagens: Fokus på utan gluten och mjölk

Frukost: Hirsgröt med 1 msk solrosfrön, 1 msk linfrön och kanel. Havredryck. Ett glas grönsaksjuice med rödbeta, morot och ingefära från råsaftscentrifugen - oväntat gott faktiskt! En kopp nässelte. 
Mellanmål: Det blev inget mellis idag men jag provsmakade blåbärssylten och lingonsylten som jag kokade under förmiddagen. 
Lunch: Ångkokt lax i foliepaket med gul paprika, paprikapulver, salt, peppar och koriander. I samma kastrull under laxen lade jag broccolibuketter och skivad morot. En liten skvätt kallpressad rapsolja, och lite salt på grönsakerna - bon appetit! 
Mellanmål: Strax efter lunch blev det en liten kopp kaffe med havredryck, ett halvt kaktusfikon och ett knäckekex med tahini. 
Middag: Ett stekt ägg, ett gäng smörstekta kantareller och en halv avokado med gräddfil, citron och lite salt. En kopp nässelte med en tesked honung. 
Kvällsmat: Nej...

Analys:
Mjöl - jag har inte ätit någon gluten, men jag misstänker att det kan finnas i Coops Havredryck eftersom det inte står på paketet att det är glutenfritt.
Mjölk - inte mer än det lilla smör som fastnade på kantarellerna när jag stekte dem.
Socker - jag hade minimalt med socker i sylten, 4 msk totalt i vardera. Jag lät bli smakprovsbitarna på jobbet ikväll.
Övrigt -  det har varit ont om kolhydrater idag, och jag undrar om det är därför jag är så sugen på rostat bröd nu. Det har inte heller varit så stor mängd mat, och jag känner att jag behöver äta något mer. Funderar på vad. Okej, jag drack en kopp kaffe, men det var en halv liten kopp.

Kvällsmat uppdatering: En kopp varmt vatten med havremjölk och havregryn, och ett knäckekex med skinka och en bit paprika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar