tisdag 14 maj 2013

Vad kan jag äta??

Detta är en fråga som rör sig ofta i mina tankar. För några år sedan gjorde jag ett test som visade att min kropp är intolerant mot frukt och allt vad det innebär, samt inte tål kombinationen av potatis och sädesslag inom ett åttatimmarsintervall.

Frukt är till synes en ganska väl avgränsad grupp med livsmedel men när jag läste på insåg jag att det finns jättemycket gott inom denna livmedelsgrupp som jag bör avhålla mig ifrån - jordgubbar, exotiska frukter, ett glas gott rödvin, att kunna droppa fin kallpressad olivolja på min sallad. Listan med grejer att undvika är lång! Tyvärr. Här är listan:
Äpple
Päron
Vindruvor
Körsbär
Jordgubbar
Ananas
Bär
Bananer
Citrusfrukter (apelsin, citron, lime)
Te från olika delar av fruktplantan
Vin
Vinäger, t ex äppelcidervinäger och därmed också ketchup, senap, majonäs, inlagda grönsaker, vissa såser
Fruktlikörer
Citronsyra
Askorbinsyra
Tranbär
Papaya
Kokosnöt
Avokado
Dadlar
Oliver
Palm(olja)
Konstgjord fruktsmak
Juice
Sorbitol
Polysorbat -80 (finns i tandkräm, tuggummi, mjukost, dressingar, m.m.)
Vaniljextrakt
Örtextrakt
Vegetabiliskt glycerin (från palmträdet)
Fruktyoghurt
Tomatprodukter på burk
Nötter som skalats med citronsyra, t ex jordnötter, pecannötter, valnötter och mandel
Annato
Vitamin A palmitat
Vitaminer, bioflavonoider
Honung
Vitt mjöl (innehåller askorbinsyra eller citronsyra som konserveringsmedel)
Läskedrycker
Cashewnötter
Muskotnöt, -blomma
Kryddpeppar

Vad som inte betraktas som frukt:
Nypon
Hibiskus
Meloner av alla slag
Tomater
Rabarber
Kaktusfikon
Tomatillos (och förmodligen physalis då de tillhör samma släkte)
Havtornbär

När det gäller kombinationen potatis och sädesslag så kan man tro att sädesslag är de vanligaste fyra, men förutom dessa (vete, havre, korn och råg) så ingår också hirs, bovete, majs och ris av olika slag, liksom mat som tillverkas därav såsom öl, vinäger, whiskey, nudlar, bröd, majsstärkelse och majsolja, vetekli och dextrin. Och potatis är väl enbart potatis?? Nej då... potatis innebär även sötpotatis, yams, kabukisquash, jicima (en mexikansk rot som är sällsynt i Sverige), jordärtskocka, dextros, vitamin A palmitat, jäst, B-vitaminer, modifierad stärkelse, hydrolyserat vegetabiliskt protein, buljong, MSG, propylenglykol (finns ibland i glass!), nedbrythingsbara matbehållare, samt penicillin.

Det gäller att inte stirra sig blind på vad jag inte kan äta, utan att fokusera på det som jag faktiskt tål...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar